ADHD
NF1 és ADHD – amikor a genetika beleszól a figyelembe
A Neurofibromatózis 1-es típusához (NF1) gyakran társulnak idegrendszeri, tanulási és figyelmi nehézségek. Ezek közül a leggyakoribb az ADHD, vagyis a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar, amely az NF1-ben érintett gyermekek akár 40–60%-át is érinti. A problémát sokszor nem veszik elég komolyan – sem az iskolában, sem az ellátórendszerben –, pedig ezek a gyerekek nem "rosszak" vagy "neveletlenek", hanem egy genetikailag meghatározott állapottal élnek, amely speciális megközelítést igényelne.
Az NF1 gén egy neurofibromin nevű fehérjét kódol, amely az idegrendszer fejlődésében is kulcsszerepet játszik. Ha ez a fehérje hibás vagy hiányzik, az nemcsak a bőrön és idegrendszeri daganatokban nyilvánulhat meg, hanem az információfeldolgozás, koncentráció és impulzuskontroll területén is. Ilyenkor a gyermek nem azért nem figyel, mert nem akar, hanem mert az agya máshogy dolgozik – és ezt az eltérést nem lehet pusztán szigorral vagy nevelési tanácsokkal megoldani.
1. Mit jelent az ADHD az NF1-es személy életében?
A Neurofibromatózis 1-es típusában (NF1) szenvedő gyermekek és felnőttek körében az ADHD (figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar) előfordulása jóval gyakoribb, mint az általános népességben. Míg a lakosság körében az ADHD előfordulása kb. 5–7%, NF1-ben ez az arány akár 30–60% is lehet, főként gyermekkori diagnózis esetén [1][2].
Az ADHD tünetei közé tartozik a figyelemzavar, impulzivitás, hiperaktivitás, túlzott beszéd, könnyű elterelhetőség – ezek mind előfordulhatnak NF1-es gyermekeknél is, de nem mindig klasszikus formában. Egyes kutatók szerint az NF1-hez társuló ADHD inkább a figyelmetlenség dominanciájú altípushoz tartozik, mint a hiperaktívhoz [3].
Az ADHD hátterében NF1 esetén agyi strukturális és funkcionális eltérések is kimutathatók, különösen a frontális és temporális régiókban [4].
2. Hogyan látja a pedagógus? – gyakorlati tanácsok
Az iskolai környezetben sokszor "viselkedési problémásnak" bélyegzik meg az NF1-es ADHD-s gyermeket, pedig a helyzet jóval összetettebb. A pedagógusok gyakran nincsenek tisztában azzal, hogy a figyelmetlenség, álmodozás, feledékenység vagy a hangos közbeszólás nem szándékos viselkedés, hanem neurológiai eredetű tünet.
Ajánlások pedagógusoknak:
Ne értelmezzük a "nem figyelést" akaratosságként.
Rövidebb instrukciók, gyakori ismétlés, vizuális segédletek.
Mozgásos szünetek beiktatása, "kis feladat–kis pihenő" elv.
Türelem a végrehajtásban: lassabb tempó nem egyenlő lustasággal.
Egyéni tanulásszervezési megoldások keresése (pl. rövidebb dolgozat, szóban felelés).
Egy NF1-es ADHD-s gyermek nem rossz, hanem másképp működik – ha ezt a tanár megérti, máris csökken a konfliktusok és frusztrációk száma. Bővebben itt tudsz utána olvasni:
3. Szülői tippek – ami nálunk bevált
Szülőként az ember gyakran "terapeuta, oktató és ügyintéző" egy személyben – ami kimerítő és frusztráló. Ezek a tapasztalatok segíthetnek:
Naplóvezetés: írd le, mikor, milyen helyzetekben jelentkezik figyelemzavar vagy túlmozgás. Ez segít az orvosnak is.
Pozitív megerősítés: ne csak a hibákra reagáljunk, hanem minden apró sikerre.
Jutalmazás kis lépésekért is: pl. 5 perc összeszedett tanulás = 5 perc játék.
Mozgás beépítése: sport, mászás, torna segíthet levezetni az energiát.
Türelem és humor: mert néha tényleg csak ezek tartják össze a napot.
Fontos: ne érezd, hogy egyedül vagy! Léteznek NF1-érintett családok közösségei, ahol hasonló problémákkal küzdő szülők osztanak meg praktikákat – kérj bátran segítséget.
4. Mit mondanak a szakértők? – hivatalos ajánlások
Az NF1-hez társuló ADHD esetében a szakmai ajánlások egyetértenek abban, hogy átfogó, multidiszciplináris megközelítésre van szükség:
Klinikai neuropszichológiai vizsgálat ajánlott az ADHD pontos típusának és súlyosságának meghatározására [5].
Pszichoszociális és viselkedésterápiás megközelítés az első választás, különösen kisgyermekeknél [6].
Gyógyszeres kezelés (pl. metilfenidát, atomoxetin) alkalmazása megfontolható, de NF1 esetén fokozott óvatosság szükséges, különösen, ha opticus glioma vagy epilepszia is jelen van [7].
Minden kezelés előtt neurológus, gyermekpszichiáter és lehetőség szerint genetikus vagy NF-centrum szakembereinek bevonása javasolt.
Források:
Hyman SL et al. (2005): "Behavioral and cognitive phenotype of children with NF1" – Journal of Pediatrics
Vogel AC et al. (2017): "Neurodevelopmental disorders in children with NF1" – Developmental Medicine & Child Neurology
Lidzba K et al. (2012): "Specific cognitive profiles and attention deficits in children with NF1" – Child Neuropsychology
Cutting LE et al. (2000): "MRI-based brain volume and neuropsychological correlates in children with NF1" – Neurology
Cnossen MH et al. (2007): "Guidelines for the diagnosis and management of NF1" – European Journal of Pediatrics
NICE guideline: Attention deficit hyperactivity disorder: diagnosis and management [NG87]
Ferner RE et al. (2022): "Management of NF1 in children and adolescents" – Orphanet Journal of Rare Diseases
National Institute of Neurological Disorders and Stroke (NINDS) – https://www.ninds.nih.gov/health-information/disorders/neurofibromatosis
Amikor elkezdtem az oldalt, azt hittem ez lesz a legmeghatározóbb tünete a lányomnak. Az évek alatt azonban rengeteg oldal specializálódott erre a témára, amik már megtalálhatóak a weben is, így ezt nem szeretném érinteni ennél jobban a jövőben sem.
Általánosságban az alábbi oldalakat ajánlom:
https://www.facebook.com/adhdmagyarorszag

https://www.adhd-magyarorszag.com
https://www.facebook.com/groups/454418104715543/photos/ ADHD-s gyerekek szülei csoport és a
ADHD gyógy-szerrel-szülői tapasztalatcsere https://www.facebook.com/groups/2080890432225373/

Már csak 1 hónap!!!!! 2017.október 7-én Cegléden ADHD konferencia lesz
szeptember 15-ig még regisztrálhattok kedvezményesen!!!!!
Várunk mindenkit szeretettel!!!!!
regisztrálni lehet: www.adhd-magyarorszag.com
2017. fordulat a szervezetünk életében, új kuratórium választásával Ceglédre került az ADHD-Magyarország Alapítvány.
Ebben az évben az ADHD tudatosság hónapja alkalmából ahol a Nők és lányok ADHD-ja a fő téma
a konferenciát 2017. október 7-én 9-18 ig
Cegléden, a Kossuth Művelődési Központ Kamaratermében tartjuk meg.
Cegléd, Kossuth tér 5/A
A rendezvény programja:
8,45-től Regisztráció
9,30-tól
Ének, köszöntők
Hegedűs Ágota alpolgármester,
Czeizel Barbara Budapesti Korai Fejlesztő Központ-EGYMI- Intézményigazgató
Kora gyermekkori intervencióért felelős- miniszteri biztos
Hajdu Ágnes alapító, az ADHD Alapítvány szakmai vezetője
Cseriné Demeter Bernadett a kuratórium új elnöke
10,00-11,00 Dr Páli Judit Károly Gáspár Egyetem docens
11,00-11,20 Kávészünet
11,20-11,50
Fléger Ildikó Bethesda Kórház
ADHD.-val Élni és Élni hagyni!
11,50-12,20 Ágoston Kata Kaposvár a Másik Iskola vezetője
12,20-13,00 Ebédszünet
13,00-14,00 Lopatovszkiné Kasza Éva Tanító,
általános és középiskolai matematika tanár, saját élményű szakértő.
ADHD az osztályteremben
14,00-14,25 Farkas Gergő Gyógypedagógus, adhd érintett
Élet hiperaktivitással.
14,25-14,50 Dr. Alpár Vera a Gyermekmédia Egyesület elnöke,
média szociológus, egyetemi tanár
14,50-15,10 Szünet
15,10-15,35
Lantos Mihály tanulási módszertan oktató
15,35-15,50
Cogni Plus
15,50-16,05
Neurofeedback
16,05-16,20
Schnabl Marianna természetgyógyász Pro és prebiotikum szerepe
16,20-16,35
Dr. hab. Kapornai Krisztina PhD Egyetemi docens
17.00-tól GÁLA Roll Dance Kerekesszékes kombi táncegyüttes, fiatal énekesek
A konferencia díja: elővételben május 15-július 31-ig 3.500.-
elővételben augusztus 1-jétől szeptember 15-ig 6.000.-Ft
szeptember 15-től és a helyszínen 12.000.-Ft
ebéd rendelhető 1000,-Ft/fő
A regisztrációhoz kérjük kattintson ide.
A rendezvény kreditpontos, tanúsítványt adunk.
A műsorváltozás jogát fenntartjuk.
A konferencia ideje alatt, kiállítások, fejlesztő játék és szakkönyvárusítás

Itt egy letölthető információs füzetet találsz az NF-es gyerekek oktatásához, várható nehézségekről.
https://www.ctf.org/images/uploads/resources/CTF-NF1_for_Educators_web-ready_(1).pdf